bible-1415262-m

W mediach często powraca problem niskiego poziomu czytelnictwa. Tymczasem w Polsce działa około dwudziestu tysięcy firm wydawniczych. Najlepiej na rynku księgarskim radzą sobie wydawnictwa zajmujące się wydawaniem podręczników. Także wydawnictwa naukowe całkiem nieźle prosperują. Ich dobra sytuacja finansowa wynika głównie z dużego zapotrzebowania uczniów i studentów na książki i skrypty. Większa firma zwykle może lepiej wypromować daną książkę, ponieważ ma zazwyczaj duże zasoby finansowe. Jednak nie tylko najwięksi mogą odnieść sukces na rynku wydawniczym. Poczytni autorzy, tacy jak Andrzej Stasiuk czy Olga Tokarczuk, zakładają zazwyczaj swoje własne wydawnictwa i tam drukują nowe książki. Chociaż wydawnictwo Czarne jest małą firmą, do tej pory wiele osób kupuje wydane tam książki i nie są to wbrew pozorom wyłącznie czytelnicy uwielbiający prozę Stasiuka. Przyznać jednak trzeba, że wiele osób będzie wybierać raczej to, co jest powszechnie reklamowane, na przykład przez empik. Dobra reklama jak wiadomo może sprawić cuda, choć byłoby najlepiej, gdyby wszystkie nagłośnione książki rzeczywiście były warte aż takich działań.